Kpl (B) Paul Nyopis Noyeat, Penerima Pingat Panglima Gagah Berani (PGB) keturunan Bidayuh Meninggal Dunia.

Sebuah Portal bercirikan Blog yang Neutral dan Bebas serta tidak dikuasai oleh parti politik, walaupun terdapat tawaran untuk menulis atau menyebarkan "kebaikkan" sesebuah parti politk tetapi ianya ditolak tanpa budi bicara.
Mendiang menderita strok
KUCHING: Penerima Pingat Panglima Gagah Berani (PGB), Kpl (B) Paul Nyopis Noyeat, 71, yang menerima pingat itu atas keberaniannya memerangi pengganas komunis meninggal dunia di Hospital Bau kira-kira 9.40 pagi (22/12/13) tadi akibat strok.

Mendiang adalah bekas anggota Rejimen Renjer Diraja yang terlantar akibat penyakit itu sejak tiga bulan lalu, merupakan penerima tunggal pingat PGB berketurunan Bidayuh.

Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran Sarawak, Lt Kol Monday Juhid berkata pemergian Nyopis merupakan satu kehilangan besar kepada negara.

"Saya rasa amat sedih dengan kehilangan ini, tambahan pula Nyopis berasal dari satu daerah (Daerah Bau) yang sama dengan saya.

Selain itu keberanian Nyopis amat dikagumi sehingga dia dianugerahkan PGB, sekaligus merupakan penerima tunggal PGB berketurunan Bidayuh," katanya.

 Korporal (Rtd) Paul Nyopis Noyeat dan Major (Rtd) Michael Liman Bugat. 
Gambar sewaktu menyambut hari kemerdekaan Negara Sarawak.
Monday berkata mayat mendiang dijangka disemadikan di Kampung Rumih, Bau pada pukul 2 petang esok dan meminta masyarkat umum agar turut hadir beramai-ramai untuk memberi penghormatan terakhir.

- Mr.J via MyMerto

+Bio Mr.J | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | sarawak | sabahseen in
+PENDAPAT  +KOMEN WWW.PENGERINDU.COM► server ↑ 97%  
 MAKANANAN RESEPI UNIK & ESOTIK
 KOMPUTER  APLIKASI  MUATTURUN
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
Stastitik

 
Copyright © 2013. www.pengerindu.net www.pengerindu.com- All Rights Reserved ©